Kako istražiti tržište i proveriti da li je tvoja poslovna ideja dobra?

Blog

Imate dobru poslovnu ideju? Pre nego što se upustite dalje u njeno sprovođenje, uverite se da li postoji tržište za Vaš proizvod/uslugu.

Piše: Doc. dr Katarina Njegić, naučna oblast menadžment, marketing i preduzetništvo

Mnogi preduzetnici izostavljaju ovaj ključni korak u razvoju novog proizvoda iz prostog razloga - oni ne žele da dobiju negativan odziv o svom proizvodu/usluzi. Ubeđeni su da je njihov proizvod savršen. Jedan deo preduzetnika zaobilaze istraživanje tržišta jer se plaše da je istraživanje previše skupo. Bez obzira na razlog, zapostavljanje istraživanja tržišta može dovesti do neuspeha lansiranja Vašeg novog proizvoda/usluge i propasti Vaše poslovne ideje.

Metode istraživanja tržišta

 

Prilikom sprovođenja istraživanja tržišta, možete prikupiti dve vrste podataka: primarne i sekundarne. Kada prikupljate podatke direktno od izvora podataka, tj. potencijalnih kupaca, to je primarno istraživanje. Ovakva istraživanja možete obaviti sami ili možete angažovati neku agenciju da to uradi umesto Vas. Ovakvi podaci se skupljaju putem anketiranja, fokus grupa i drugih metoda. Sekundarna istraživanja obuhvataju prikupljanje podataka iz već postojećih izvora, kao što su statistički izveštaji i studije koje je neko drugi već sproveo. Ovakvi podaci se mogu pronaći na veb sajtovima državnih institucija i agencija. 

Izvori sekundarnih podataka

 

null

Većina podataka do kojih ćete doći, biće sekundarni podaci. Većina ovih podataka je besplatna i možete im pristupiti on-line. Neki od korisnih sajtova su:

Republički zavod za statistiku: www.stat.gov.rs
Narodna banka Srbije: www.nbs.rs
Privredna komora Srbije: www.pks.rs
Agencija za privredne registre: www.apr.gov.rs
Razvojna agencija Srbije: www.ras.gov.rs

Pročitajte publikacije ovih organizacija koje se odnose na Vaše ciljne kupce, kako biste stekli uvid u trenutne i buduće trendove i potrošačke obrasce. Obratite pažnju na nove biltene, časopise, članke koji se objavljuju svake godine. Ukoliko ih ne pratite redovno, može Vam promaći bitna informacija o novim proizvodima i Vašim potencijalnim konkurentima.

Mape

 

null

Putem Google mapa možete istražiti da li i koliko ima potencijalnih konkurenata u Vašoj okolini/blizini. 

Visoke škole i fakulteti

 

Visoke škole i fakulteti su važan izvor informacija. Visokoškolske ustanove imaju studente koji su zainteresovani da rade na novim projektima i da se upuste u istraživanje tržišta po nižoj ceni nego specijalizovane agencije za istraživanje tržišta. Oni takođe raspolažu stručnjacima (profesorima koji su eksperti u svojoj oblasti) i koji mogu pružiti konsultantske usluge. Stupite u kontakt sa profesorima iz oblasti koja Vam treba. U krajnjem slučaju, ukoliko ne budu u mogućnosti da Vam pomognu, povezaće Vas sa nekim ko može.

Shvatite istraživanje tržišta kao investiciju u budućnost Vašeg preduzetničkog poduhvata. Ako sada uložite novac u potrebna prilagođavanja svog proizvoda/usluge, to Vam može uštedeti mnogo novca u budućnosti!

Srećno!